"Enthousiasme brengt je verder dan
talent, een titel of vaardigheden"
De Matterhorn, Italie/Zwitserland

Ben je leerling of meester?

Christel Hafmans 14 september 2015
Reacties (0)
Categorie:
Auteur:
Persoonlijk leiderschap
Christel Hafmans

In mijn jonge leven heb ik verschillende meesters ontmoet. Meesters die mij inspireren en opties laten zien op momenten dat mijn gedachten vastlopen en ik geen actie durf te ondernemen. Meesters die me leren om vanuit mijn eigen kracht te handelen en vertrouwen te hebben in mijn eigen kunnen. Zo zei een meester enkele jaren geleden tegen mij: "het gaat niet om welk pad je te gaan hebt, maar om welk spoor je achter laat" en dit houd ik, bij alles wat ik doe, voor ogen.

Als ik denk aan een meester dan denk ik als eerste aan mijn brugklasmentor meneer Zuidhof. Een man die in mijn beleving het goede in ieder kind zag en ze de ruimte gaf om hun eigen kwaliteiten te ontdekken. Hij was niet bezig met goed en fout. Helaas is hij te jong overleden, maar zelfs na mijn afstuderen op de HAVO kwam ik nog graag bij hem op bezoek.

Een meester associeer ik in eerste instantie met het onderwijs, maar er zijn veel meer vormen om te leren. Zelf leer ik graag door dingen te doen. Ik wil het zelf zien en ervaren. Als ik het heb beleefd, kan ik het delen, dan ga ik mogelijkheden voor verbetering zien en ontwikkel ik methodieken waardoor anderen mijn inzichten ook eigen kunnen maken. Zo ben ik nooit geïnteresseerd geweest in het vak aardrijkskunde, terwijl ik wél geniet van natuurverschijnselen. Ik onthoud waar plaatsen liggen als ik er ben geweest. Daarnaast snuif ik graag verschillende culturen op en ontdek ik de kwaliteiten van hoe zij leven. Als iemand mij een vraag over een land stelt dan haal ik de beleving terug en kan ik mijn ervaringen delen. Vanuit een boek onthoud ik dit niet.

Wat iemand in mijn beleving een goede meester maakt, daar kan ik de vinger niet op leggen. Wel zie ik verschillende overeenkomsten.

  • Het zijn inspirators en handelen vanuit hun eigen kracht.
  • Ze hebben de wijsheid van de ervaring en ze zijn niet bezig met wat goed of fout is.
  • Zij geven mij hun vertrouwen en geven handreikingen. Ik merk dat ik hierdoor zelfvertrouwen krijg en tot actie durf over te gaan.
  • Daarnaast geven ze me de ruimte om mijn eigen vorm te ontdekken en laten ze me zien dat alles mogelijk is.
  • Een meester helpt mij mijn eigen meesterschap te ontdekken.

Zo heb ik meesterschap ontwikkeld om mogelijkheden te zien en om een idee in actie om te zetten. Nu is het mijn werk geworden om mensen en organisaties te helpen met het verkennen welke mogelijkheden er voor hun zijn en wat bij hun past. Zo ben ik dus leerling en meester in één.

Ik ben benieuwd welke meesters ik nog meer in mijn leven mag ontmoeten en wie ik vanuit mijn vakbekwaamheid mag helpen om zelf hun meesterschap te ontdekken en te ontplooien.

Welke leermeesters ben jij tegen gekomen in je leven en wat hebben zij jou gebracht?

Reacties (2)

Dank je wel Janet voor het delen. Mooi hoe jouw studenten je grootste leermeesters zijn. Ook herkenbaar. Ik kijk er naar uit om je donderdag te ontmoeten.
Dank voor dit mooie blog Christel. Ik ontmoette in 2008 de Tibetaanse meester Tulku Lobsang Rinpoche en sloot me aan bij zijn studenten gemeenschap. Hij heeft me vooral bewust gemaakt van patronen die mij niet meer dienen, dingen te doen vanuit een zuivere motivatie en mijn gehechtheid aan emoties los te laten. Soms ontving ik de lessen via \"The hard way\", maar altijd vanuit zijn onderliggende compassie en liefde. \"Kill with compassion\", zoals hij het zelf zegt. Daarnaast zijn de studenten waar aan ik nu zelf les geef vaak mijn grootste leermeesters, en daar ben ik heb zeer dankbaar voor!
Deel jouw ervaring:
Naam*
E-mail (wordt niet getoond)


Tik in het onderstaande vakje "IVVL":


Ja, ik blijf graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van IVVL